Dziennik Adeli Kieniewicz

Dzienniki pisany od 31 I 1911 w Dereszewiczach, 4 maja 1911.
W pierwszym zapisie podającym daty tworzenia dziennika, zapisuje uwagę, że data początkowa była wilią pogrzebu jej teścia. Pod nią zapisuje modlitwę: „Boże, zbaw jego duszę, i daj mi syna (księdza) za jego pośrednictwem”.

Ten tom dziennika autorka spisywała w lutym w Dereszewiczach i Bryniowie, w marcu – w Warszawie, w kwietniu – znów w rodzinnych stronach. Pierwsze karty poświęcone są przede wszystkim opisowi pogrzebu teścia i stanu wewnętrznego autorki w tym czasie, choć oczywiście znajduje się tu także miejsce na opisy życia w pierwszych dniach po pogrzebie, kiedy w Dereszewiczach przebywa wielu gości z rodziny i nie tylko. Autorka wykorzystuje czas żałoby na oddalenie się od życia światowego i pracę nad sobą. Oczywiście jak zwykle nie przeszkadza jej to zapisywać na przykład komplementów usłyszanych pod swoim adresem, gdyż w czerni wydaje się wyglądać szczególnie dobrze. Autorka opisuje wiele snów po śmierci teścia, które mają związek z dalszym jej przeżywaniem – często są to koszmary, ale bywają i sny niemal miłosne. Kieniewiczowa rozmyśla w tym czasie dużo o życiu pośmiertnym i uważa, że pomiędzy nią a „Ojcem” istnieje więź duchowa. Modli się za niego (i innych zmarłych), ale dostrzega także znaki jego pomocy z zaświatów. Polegają one na przykład na „zesłaniu” nowego ginekologa, który daje jej nadzieję na skuteczną kurację bezpłodności. Wymaga ona dużej dyscypliny i jest bolesna (kąpiele parowe, irygacje, masaże jajników). Kieniewiczowa opisuje swoje życie w Warszawie u mamy, swoje relacje z siostrzenicą Helutą, wizyty na lodowisku oraz próby nawrócenia wuja Adama. Spisuje także nauki prałata Załuskowskiego w czasie kolejnych rekolekcji. Po powrocie do domu ma nadzieję na zajście w ciążę. Święta spędza w Dereszewiczach, gdzie rozpoczyna się także sezon myśliwski. Nawiązuje znajomość z sąsiadem Pogorzelskim, którego wiedzą i niezwykłymi kolejami losu (podróżami) jest zdumiona.

W dzienniku wielokrotnie notuje swój zamiar zostania świętą, a na tym tle – coraz większe niezadowolenie z charakteru swojego dziennika, który, jak na przykład pisze, powinien być „rachunkiem sumienia” a jest „fotografią głupiego”. „Opisuje swoją dobroczynność wobec chłopów, a także nabożeństwa i kazania, które dla nich przygotowuje. Pracuje nad polepszeniem relacji z Madzią. Przygotowuje jej syna do I komunii. Mimo że staje się coraz bardziej świadoma siebie i swych „słabości”, bardzo często odnotowuje wybuchy gniewu na służącą, Józefę, których oczywiście po czasie żałuje. Pod koniec tomu jest zawiedziona, że nadal nie zaszła w ciążę. Dowiaduje się o ciąży Madzi i reaguje na tę wiadomość bardzo gwałtownie.
 

Autor/Autorka: 
Miejsce powstania: 
Dereszewicze, Warszawa, Bryniów
Opis fizyczny: 
k. [238]: il. 4; 23 cm
Postać: 
zeszyt
Technika zapisu: 
rękopis
Język: 
Polski
Dostępność: 
do użytku naukowego
Data powstania: 
1911
Stan zachowania: 
dobry
Sygnatura: 
f. 2227 - I - 997
Tytuł kolekcji: 
Kolekcja Muzeum Wołyńskiego
Uwagi: 
Dzienniki pisany czytelnym pismem, choć często niestarannym. Ważne dla autorki treści zapisane większym pismem. Fragmenty (zwłaszcza dialogi w towarzystwie) zapisane po francusku. Przekreślenia i nadpisy czerwonym długopisem. Nowość w stosunku do poprzednich zachowanych tomów polega na tym, że brak tym razem odautorskiego numeru tomu, za to na większości stron na górze znajduje się nagłówek (zapisany czerwonym długopisem), dzięki któremu – zapewne przy ponownej lekturze całości z pewnej perspektywy czasowej – autorka podkreśla temat dominujący czy najważniejszy dla niej na danej stronie. Na kilku stronach tematy ujęte są w „ikonki”, czyli obrazki będące nawiązaniem do treści zapisów. Jak inne tomy, tak i ten dziennik otwiera obrazek z Matką Boską Bolesną. Pod koniec tomu pojawiają się również trzy zdjęcia – dwa portretowe i jedno rodzinno-towarzyskie.
Słowo kluczowe 1: 
Słowo kluczowe 2: 
Słowo kluczowe 3: 
Data dzienna: 
wtorek, Styczeń 31, 1911
Rodzaj zasobu: 
Kolekcja
Główne tematy: 
śmierć teścia i żałoba po nim, rozmyślania o obcowaniu z umarłymi, kolejna kuracja w celu zajścia w ciążę, pożycie małżeńskie, rozmyślania wanitatywne, rekolekcje wielkanocne, pragnienie świętości, dążenie do cnoty, relacja ze służącą
Nazwa geograficzna - słowo kluczowe: 
Zakres chronologiczny: 
1911
Nośnik informacji: 
papier
Typ zasobu: 
dziennik/diariusz/zapiski osobiste
Tytuł ujednolicony dla dziennika: